Hvem er kunnskapsmedarbeideren?
Vi tenker at det ofte er den unge og nyutdannede arbeidstaker som kan alle de tingene foreldregenerasjonen ikke kan. De som krever mye og er bevisste sin egenverdi. De som ser på seg selv som en viktig ressurs og som bærere av verdifull kapital for de bedriftene som legger til rette for at de kan styrke sin kompetanse videre.
Det siste er viktig.
Kunnskapsmedarbeiderne vil ha avkastning på sin utdanning så vel som på sine erfaringer, personlige egenskaper og nettverk. Men de har noe mer. De har en indre drivkraft, nesten som et kall – og som fører dem og bedriften i ønsket retning.
Som rekrutterer møter jeg de oftere og oftere og jeg er mamma til fire av dem. Jeg digger dem. Respekten de har for sin egen kompetanse, de uendelige mulighetene de ser og kanskje også fraværet av respekt for autoriteter som veldig mange av dem er bærere av, sender sterke signaler om at noe definitivt er i endring i forholdet leder og medarbeider. I forhold til arbeidsliv og suksess, nåtid og fremtid. Og de har mange navn, gullsnippene, primadonnaene og definitivt fremtidens arbeidstakere.
Trivsel, personlige utviklingsmuligheter, eget ansvar, jobbe hvor og når de vil osv. krever noe mer av min generasjons ledere. Vi blir utfordret på områder vi aldri trodde vi ville bli utfordret på. Og vet du hva – Gullsnippene er ikke lenger bare de unge, lovende og talentfulle.
50 åringene i ny drakt
Plutselig ser vi 50 åringen som klasker en ny utdanning i digital kommunikasjon eller ledelse på bordet når han eller hun kommer til intervju og vi møter de som er oppriktig stolte av egne kunnskaper og av hva de kan bidra med hos en arbeidsgiver helt uavhengig av alder.

CV- en deres er solide, til dels fargerike og ønskene deres handler gjerne mer om større frihet, utviklingsmuligheter og mer selvstendighet enn det ekstra lønnstrinnet. Ikke overraskende ser de deg også rett inn i øynene når de forteller hvilken sjef de ønsker seg. Det er noe selvbevisst over dem, noe lovende og noe veldig fremtidsrettet. De har med seg noe som kan spille den store lille forskjellen i bedriften din.
Vet du hvor ordet kunnskapsarbeideren kommer fra? De er en norsk oversettelse av det engelske begrepet «knowledge worker», som egentlig betyr arbeidstaker som kan mer om jobben sin enn ledelsen. Det er en person som gjerne er høyt utdannet eller sitter på en spesielt attraktiv kompetanse. De kan noe som er av avgjørende betydning for virksomheten, noe som gjør dem til nøkkelarbeidere.
Primadonna
Etter hvert har vi gitt begrepet utvidet betydning. Vi kan for eksempel bruke ordet primadonna, der primus betyr først eller best eller er av den fineste sort. Primadonnaen er en kunnskapsmedarbeider som i tillegg til å ha en overordnet og spesialisert kompetanse også har sterke faglige verdier. Denne overordnede kunnskapen er tilegnet gjennom lang tids utdannelse eller erfaring innen et fagområde.
Det som skiller primadonnaene fra andre kunnskapsmedarbeidere er at han/hun i større grad er indre motivert. Primadonnaene opplever arbeidet som en primærkilde til glede og tilfredshet. Arbeidet gir en indre belønning gjennom å være interessant, spennende og meningsfylt. Primadonnaenes indre motivasjon kjennetegnes gjennom at arbeide oppleves som et kall og at de gjennom arbeidet ønsker å tjene et høyere formål
I møte med gullsnippene og primadonnaene
Som rekrutterer er jeg fasinert og imponert av gullsnippene og primadonnaene, av alle de praktfulle kandidatene som beveger seg som små stormer gjennom arbeidslivet mens de endrer alt på sin vei.
De som det er umulig å fange helt, de som gjennomfører arbeidsoppgavene sine så lekent og kreativt at vi forbløffes og kjenner den gode stoltheten av å være en del av det hele. Gullsnippene som holder det nye og moderne arbeidslivet i sine hender.
Og når man begeistres og ser de, blir vi i stand til å finne dem. Så trenger du en ressurs som du sannsynligvis aldri vil klare helt å kontrollere, som du må legge merke til og løfte fremover- ja, helst på bekostning av din egen makt og autoritet, men som vil bidra til at akkurat din bedrift går fra der du er i dag til noe annet og som vil overleve i framtiden?
Da er det mulig at du skal la meg rekruttere til deg.
For våger du å se mulighetene og menneskene og ikke føler deg truet av dyktighet og kreativitet, av kunnskaper og nye tanker – da er du kunden jeg vil ha.
PS. Inviter meg gjerne på en kaffe, så forteller jeg mer. Ta kontakt på epost: anneli@aylanordic.no