Når vi rekrutterer til faste stillinger, bidrar vi til en bevegelse av arbeidskraft. Noen får jobb for første gang. Andre igjen vil gjerne bytte stilling og bedrift for å trives bedre, få flere og større utfordringer eller fordi livssituasjonen krever noe annet i dag enn dagen som var. Vi i Ayla Nordiv gjør vårt for at bedriftene får ledige stillinger besatt og får tilgang til den kompetansen som er nødvendig for at de skal overleve, utvikle seg og vokse videre. Det ligger et ansvar her, som vi i Ayla Nordic tar på alvor. Vi må forstå hvordan arbeidsmarkedet er skrudd sammen, hvilken kompetanse det til enhver tid er behov for og trenger i tiden som kommer. I dette bildet ligger det også en grunnleggende forståelse av trender og føringer i samfunnet som igjen påvirker hvilke egenskaper som blir viktige hos fremtidens ledere og medarbeidere.
Denne teksten er publisert under våre tjenester, selv om dette er en indirekte tjeneste som tilbys våre bedrifter som velger oss som rekrutteringspartnere. Vi ønsker med dette og skrive litt om fremtidens medarbeidere og hva som kreves for å møte de utfordringene som skjer når omgivelsene og kravene til våre kundebedrifter stadig endrer seg.
Fremtidens medarbeidere
I tidligere tider måtte også bedriftene omstille seg for å overleve. Den teknologiske utviklingen krevde ny kompetanse i bedriftene, ofte på bekostning av allerede tilstedeværende kompetanse. Endringer i markedet, krevde at hele produksjoner måtte endres osv. Og vi ser at dersom bedriftene ikke henger med på det som skjer, mister de sin posisjon og overlevelse. I dag skjer behovet for omstilling så og si hele tiden. Vi lever med kontinuerlige behov for endringer og tilpasninger, noe som igjen stiller helt nye og mer krevende krav til medarbeiderne.
Fremtidens medarbeidere skal være innovative og ha mot til å stille spørsmål ved det etablerte. De må tørre å være kritiske når de ser at ting kunne vært bedre og de må komme med forslag og ideer for veien videre. Det er dette som er omstillingsevne i praksis. Tiden er over da nye medarbeidere kun gikk inn i bedriften for å fylle en rolle. Nå må de i stor grad være med på å utvikle denne rollen selv.
Medarbeidere hos Ayla Nordic skal være stolte av å representere den moderne tidens krav om fleksibilitet, endringsvillighet, lærevillighet og ansvar. De liker det nye arbeidslivet og de trives med å jobbe effektivt virtuelt med verktøy for kommunikasjon og samarbeid. Dette er egenskaper som er nødvendig for at våre bedrifter skal lykkes i årene som kommer. Ta en titt på de tusen stillingsannonsene der ute, så vil du se at begrepene nevnt ovenfor går igjen, nesten uavhengig av stilling og stillingsnivå i bedriften.
Det er vår sterke overbevisning at flere og flere bedrifter ønsker seg nye medarbeidere som møter den nye tidens krav om fleksibilitet, lærevillighet og omstillingsevne.
Relasjonskompetanse er medarbeiderens og lederens ferdighet, evne og holdning som skaper, forstår, utvikler, vedlikeholder og reparerer relasjoner mellom mennesker. Selve limet i enhver bedrift og basisen for å kunne dra nytte av mangfoldet av kolleger og muligheten til å skape et konstruktivt samarbeid. En nøkkelegenskap hos en drømmemedarbeider blir derfor relasjonskompetanse.
Kritiske kompetanser for dagens og fremtidens medarbeidere:
- Evne til å lære nye ting fort og gjennom hele karrieren, lærevillighet.
- Åpen, nysgjerrig, kunnskapssøkende
- Modig til å utfordre og la seg utfordre og til å stille spørsmål ved det etablerte
- Innovativ, kreativ og kommunikativ
- Evne til å tenke kritisk og gjerne inneha analytiske egenskaper.
- God vurderingsevne og evne til å se helhet og sammenheng
- Fleksibel, endringsvillig og omstillingsvillig
- Ansvarfull , tillitsvekkende og med god relasjonskompetanse
Å finne den gode matchen mellom person og stilling og bedrift
Som rekrutteringspartner, vil vi dykkerdypere blant kandidatene, for å finne frem til de vi virkelig mener er en god match til våre bedrifter og som har det lille ekstra i tillegg til den kompetansen bedriften trenger. De vi tror vil kunne tilpasse seg bedriftens udefinerbare kjemi og som samtidig er modige nok til å utfordre det bestående.
Kunnskap om bedrift
Når vi tar imot et oppdrag fra en kunde, blir det super viktig at vi også gis en anledning til å se bedriften og den enkelte medarbeider i en større kontekst. Vi må få en felles forståelse av hvem bedriften er, hvor de skal og hvorfor de skal dit, for at vi skal finne frem til de riktige medarbeiderne. De som tar ansvar, som har det som trengs for å realisere bedriftens mål og som bedriftens ledere og medarbeidere har lyst til å jobbe sammen med.
Og til syvende og sist, handler det om å finne frem til de juvelene som vil skape suksess for våre bedrifter, enten de er kvinne eller mann, inder eller viking, nordisk eller globetrott. De som krysser grenser, byr på seg selv og gjør det de kan for at andre skal lykkes.