«The way we do things around here» Thomas J. Watson.
Et godt onboarding program stiller krav til ledere og medarbeidere i forhold til planlegging, gjennomføring og oppfølging av den nye medarbeideren. En god onboarding prosess kan være avgjørende
for motivasjon, engasjement og produktivitet. Onboarding er en prosess som allerede er i gang når ansettelseskontrakten er signert. Allerede nå har bedriften noen klare forventninger til hva de vil få, og den nye medarbeideren kan begynne å forberede seg på nye oppgaver, kolleger og kunnskaper. Ayla Nordic tilbyr en kvalitetssikret onboardingprosess til alle våre kunder.
I en riktig onboardingprosess, gjennomgår den nye ansatte tre viktige faser.
I den første fasen vil den nye medarbeideren introduseres for virksomheten, settes inn i HMS regler og rutiner og få klargjort en arbeidsstasjon eller kontor og eventuelt nødvendig utstyr.
Ledergruppen skal i forkant tildele den nyansatte en fadder som de tror vil være egnet til oppgaven.
Nå begynner fase to, der vedkommende introduseres for sitt team og sine arbeidskollegaer. Lederne sørger for at nødvendig utstyr og arbeidsverktøy er tilgjengelige, samt avklare roller og ansvar. Lederen
skal også sørge for at den nyansatte er innforstått med sine arbeidsoppgaver, og hvilke forventninger som er knyttet til vedkommende.
I neste fase øker fadderens ansvar, som nå skal sørge for at den nyansatte føler seg trygg i sine arbeidsoppgaver, og har hatt riktig stigning i læringskurven. Det skal også sørges for at den ansatte har bygd et nettverk internt og funnet sin plass. Da ser man at vedkommende har kommet inn i miljøet i organisasjonen, blir ivaretatt og verdsatt blant kolleger som igjen vil være med på å øke trivsel og hindre turnover. Mellom fire og seks måneder inn i arbeidsforholdet bør det fokuseres mer på målorientering og prestasjoner, og ved utgangen av ett år, skal den ansatte være fullt produktiv og integrert.
Når vi bistår en bedrift i denne prosessen, er det viktig at en som allerede er ansatt i bedriften deltar aktivt. Vi må kjenne til hvilke forventninger bedriften har til sin nye medarbeider og hvilken arbeidskultur som er ettertraktet.
Forskning viser til at ansatte på bunnlinjen har ca 90 dager til å vise at vedkommende var den rette for jobben. Når de nyansatte føler seg velkommen og produktiv vil de kunne bidra til å nå sine egne og virksomhetens mål og misjon. Blir onboarding gjort riktig fører det til bedre trivsel og engasjement, mindre turnover, bedre
resultater og mindre stress.
Les mer om onboarding her: https://kristiania.brage.unit.no/kristiania-xmlui/bitstream/handle/11250/2357649/Bachelor-oppgaven-PDF.pdf?sequence=1